Faalangst en hooggevoeligheid

Faalangst en HSP

Angst hoort bij het leven. Iemand die beweert nooit bang te zijn, liegt of is een uniek persoon. Angst is nodig om je te beschermen tegen gevaarlijke situaties. Het is een natuurlijke respons van het lichaam en heeft als functie je lichaam te beschermen. Angst zorgt ervoor dat je snel kunt handelen, je circulatie en ademhaling gaan omhoog en de adrenaline giert door je lichaam. Je bent klaar om te vluchten voor een naderende bedreiging en kunt handelen zonder eerst rationeel te denken. ‘Uit angst gehandeld’, hoor je wel eens. Angst kan de overhand op je nemen en dat kan in gevaarlijke situaties zeker voordelen hebben.

Behalve als er eigenlijk niets is om angstig voor te zijn. Bij faalangst is dat het geval. Faalangst wil zeggen dat je angst hebt dat je faalt, dat je niet aan de verwachtingen voldoet of dat je niet gelooft dat je iets kan. Faalangst kan optreden bij meerdere situaties, bijvoorbeeld voor tentamens, presentaties, op het werk en ook op sociaal niveau. De angst die in het lichaam aanwezig is, is puur gebaseerd op de gedachte dat je zult falen. De angst neemt je lichaam over en er vindt als het ware een blokkade plaats in je hersenen waardoor je niet meer helder kunt denken. Faalangst is dus een vicieuze cirkel, waardoor je een enorm negatief gevoel over jezelf krijgt.

Symptomen van faalangst

–          Klamme handen

–          Zweten

–          Blozen of rode wangen

–          Trillen

–          Snelle en oppervlakkige ademhaling

–          Snelle hartslag

–          Droge mond

–          Slechte nachtrust

–          Dichtslaan of niet kunnen nadenken (black out)

Indien je HSP bent en last van sociale faalangst hebt, is dat dubbel lastig. Met sociale faalangst ben je eigenlijk continu bezig met de gedachten van anderen in te vullen en te bedenken wat een ander over je denkt. Je bent continu bang hoe de ander over je denkt en zoekt eigenlijk continu dingen waarom een ander jou zou kunnen uitlachen. Juist door deze gedachten tijdens een gesprek met een persoon, ga je stotteren en trillen. Je bent tijdens sociale situaties zo bezig met het bedenken wat een ander van jou denkt, dat je niet de dingen kunt bedenken die je eigenlijk zou willen zeggen. En als je dan even later nog eens woord voor woord het gesprek naloopt in je hoofd, ben je er nog meer van overtuigd dat de ander wel een hekel aan je moet hebben. Dit terwijl het de ander niet eens is opgevallen en diegene het gesprek al lang weer vergeten is. Bij jou blijft dit echter nog uren, zo niet dagen in je hoofd malen.

Wat kun je aan faalangst doen?

Er is geen kant-en-klare oplossing voor faalangst, maar er zijn wel zeker factoren waar je aan kunt werken om het jezelf makkelijker te maken. Allereerst is het belangrijk om te stoppen met jezelf te vergelijken met anderen. Het is een wedstrijd die je niet kunt winnen, want je zult als persoon met faalangst altijd denken dat de ander zelfverzekerder, slimmer, grappiger en leuker is. Ondanks dat je diep van binnen wel weet dat ieder persoon onzeker kan zijn en zelfs de personen die zo spontaan en zelfverzekerd overkomen zijn regelmatig onzeker en bang.

Stop ook met nadenken over de faalangst, geef het geen ruimte in je hoofd. Je kunt er in je hoofd een ontzettend groot probleem van maken dat je het hebt en je enorm focussen op de faalangst zodra je voelt dat je er last van hebt, maar zo maak je het alleen maar erger. Probeer er niet aan toe te geven, al is dat ontzettend gemakkelijk gezegd en veel moeilijker om uit te voeren: het is mogelijk.

Daarop volgend is het ook belangrijk dat je niet boos of verdrietig wordt op jezelf als je last hebt van je faalangst. Als je faalangst hebt zit je vaak al in een negatieve spiraal en het heeft geen enkele zin om ook nog eens negatief over jezelf te gaan denken. Zo raak je alleen maar dieper in de negatieve spiraal. Van fouten kun je leren, dus het is belangrijk om jezelf de ruimte te geven om fouten te maken. Probeer niet de situaties waarin je kunt falen te ontwijken, want zo leer je ook niet met zulke situaties omgaan.