Hooggevoeligheid is geen ziekte

Hooggevoeligheid is geen ziekte

Hooggevoeligheid is geen ziekte, dus stop met het zoeken naar iets of iemand die kan helpen. Dat klinkt heel cru en misschien is dat het ook wel, maar er is geen medicijn tegen hooggevoeligheid: simpelweg omdat het geen ziekte of aandoening is, maar een karaktereigenschap. Hooggevoeligheid is een karaktereigenschap waarmee je bent geboren en die je misschien vervloekt op sommige momenten, maar ook een karaktereigenschap die je niet kunt afleren of vergeten en er dus maar het beste van moet maken. Er is geen dokter of geen pil die je minder gevoelig kan maken, al zouden we dat op sommige momenten enorm graag willen: het gaat nu eenmaal niet.

Een psycholoog of een arts kan je van je hooggevoeligheid vanaf helpen, maar de juiste therapie kan je wel leren hoe je er mee om moet gaan. Het belangrijkste is om te realiseren dat hooggevoeligheid geen ziekte of afwijking is, maar je bent nu eenmaal gevoeliger dan anderen en dat kan zelfs je kracht worden. Het lijkt op sommige momenten waarschijnlijk meer een vloek en je zou het liefst gewoon functioneren zoals ieder ander. Dat is begrijpelijk, maar zo’n ontkenning van de signalen van je lichaam kan zorgen dat je in een overprikkeling beland waardoor je je alleen maar ongelukkiger gaat voelen. Een negatieve spiraal.

Rust

Neem je rust wanneer je voelt dat je het nodig hebt en ga niet langer door omdat je jezelf niet wil laten kennen. Lees een boek, sluit je af van de wereld als je hier behoefte aan hebt, mediteer, doe yoga of ga lekker wandelen. Kom even tot jezelf en probeer jezelf weer op te laden. Het is belangrijk dat je aanvoelt wanneer je teveel hooi op je vork hebt genomen en er teveel indrukken op je af zijn gekomen, en dat vervolgens ook accepteren. Even voor jezelf opkomen en jezelf rust gunnen, ook al is dat soms ontzettend moeilijk in deze tijd met enorm veel prikkels.

Regelmaat

Voor sommige HSP is regelmaat juist uit den boze, zij houden ontzettend van afwisseling. Het overgrote deel van de HSP heeft juist behoefte aan regelmaat en structuur, zodat er zo min mogelijk nieuwe indrukken in één keer komen. In het algemeen geeft een bekende omgeving minder indrukken dan een onbekende, nieuwe omgeving met nieuwe mensen. Indien je een juiste balans zoekt tussen een bekende en een onbekende omgeving/situaties, heb je minder prikkels te verwerken dan wanneer je jezelf continu in een nieuwe situatie stort.

Ken je grenzen

Weet wat je grenzen zijn en geef deze ook aan. Als je je grenzen keer op keer overschrijdt, gaat het vanzelf een keer mis. Probeer je prioriteiten te ontdekken, kijk wat er in een dag gedaan moet worden en als je dan toch meer wil doen dan je eigenlijk kan: zorg dat datgene het waard is. Probeer niet meer in een dag te doen dan je aankan, voel je niet schuldig als je een keer een afspraak niet na kan komen maar geef het eerlijk aan. Probeer egoïstisch te zijn en bij alles wat je doet te denken of het goed voor je is. Zo ontdek je je grenzen en ook waar je jezelf een plezier mee doet en waarmee niet. Ga je naar die verjaardag omdat je er écht zin in hebt, of omdat je bang bent dat mensen je een aansteller vinden? Ga je naar dat etentje omdat je graag bij wil praten met die grote groep kennissen, of omdat je ze niet teleur wil stellen? Ken je grenzen, máár: ontzeg jezelf niet elke sociale situatie uit angst voor overprikkeling en bouw geen sociaal isolement op. Ken je grenzen en hou je balans.