HSP en therapie

Hooggevoeligheid is een karaktereigenschap, geen ziekte. Desalniettemin kan het erg lastig zijn voor mensen om hier mee om te gaan. Er is een gevaar dat iemand met hooggevoeligheid overprikkelt raakt. Overprikkeling betekent dat iemand teveel prikkels op zich af heeft gehad, en hier last van ondervindt. Zo kun je bijvoorbeeld na een hele drukke week heel erg moe zijn. Na langdurige overprikkeling kunnen er allerlei nare kwaaltjes ontstaan, zoals hoofdpijn, burn-out, oververmoeidheid, prikkelbare darmsyndroom (PDS), stemmingswisselingen of verslavingsproblematiek.

Na kort overprikkelt te zijn geweest kun je weer makkelijk op kracht komen door bijvoorbeeld even rust te nemen en alle drukte voor korte tijd uit je leven te bannen. Hierdoor kan je lichaam weer tot rust komen en zich als het ware ‘opladen’ voor een nieuwe week. Als je op lange termijn overprikkelt bent, is er meer tijd nodig om weer tot jezelf te komen. Zodra je een chronische vermoeidheid of een burn-out hebt ontwikkeld is het belangrijk om tot beweging over te gaan. Kleine inspanningen kunnen helpen om je energieniveau weer in balans te brengen. Zo kun je bijvoorbeeld ook een sport gaan uitoefenen waar je echt plezier aan beleeft. Let wel op dat je weer niet teveel doet, anders loop je gevaar om een ‘terugslag’ te krijgen.

Als je hier zelf niet echt goed in bent, zijn er therapieën die het terug naar jezelf  gaan kunnen bevorderen. Hierdoor leer je je lichaam beter kennen, zodat je er beter naar kunt luisteren als je op het randje staat om overprikkelt te raken.

Bij therapie is het ten eerste van belang dat je je hooggevoeligheid accepteert als karaktereigenschap. Hierdoor kun je er veel beter mee om proberen te gaan.  Een vorm van therapie die je helpt om naar je lichaam te luisteren en het beter te begrijpen is haptotherapie. Verder kunnen bewegingsoefeningen als yoga je helpen, net zoals mediteren. Om je aandacht beter te leren focussen, kan mindfullness een goede training zijn. Er zijn diverse coaches beschikbaar die je hierin kunnen ondersteunen. Ze kunnen je helpen om in het hier en nu te leven en meer rust te kunnen ervaren en een ander denk- of levenspatroon te volgen.

 

De reguliere geneeskunde heeft hooggevoeligheid nog niet echt als probleem geaccepteerd. Hierdoor zul je bij de meeste huisartsen niet veel verder komen dan diagnoses als een spastische darm of chronische vermoeidheid. Let op, er zijn hier natuurlijk uitzonderingen in. Eventueel kan reguliere medicatie je helpen om rustig te blijven, maar het is aangeraden om niet heel je leven deze medicatie in te nemen. Er zitten vaak nare bijwerkingen aan psychiatrische medicatie, die nog erger kunnen worden dan de kwaal eigenlijk is. Vaak reageren hooggevoelige mensen ook heftiger op medicatie. Zo heb ik persoonlijk drie maanden lang binnen moeten blijven met zware migraine, die uiteindelijk een gevolg bleek te zijn van een overdosering anti-depressiva, terwijl ik hiervan slechts 20 mg innam. Het is aan te raden om de onderliggende problemen aan te pakken en zo zonder medicatie verder te kunnen leven.