Tips om de dag goed te beginnen

 

Tips voor hooggevoeligheid

 

  • Allereerst is het van belang om een goede nachtrust gehad te hebben, zodat je ‘opgeladen’ bent voor de volgende dag. Hierdoor zul je spanningen en prikkels veel beter aan kunnen. Voldoende slaap is een belangrijk aspect voor de hoogsensitieve mens. Ook is een regelmaat in tijd van naar bed gaan en opstaan belangrijk. HSP’ers functioneren beter in een regelmatig leven, dit is namelijk nodig om in balans te blijven.
  • Je kunt het best niet teveel prikkels op je af laten komen in de ochtend. Laat de televisie uit, lees geen krant en zet eventueel in plaats van de radio juist kalmerende muziek aan. Stilte kan het ook goed doen.
  • Kijk met je ontbijt uit wat je eet. Probeer voldoende vitamines te eten en uit te kijken met teveel cafeïne, hier reageren HSP’ers namelijk extra gevoelig op. Dit is echter voor iedereen persoonlijk, sommige mensen hebben hier geen problemen mee.
  • Let op je energie over de dag. Merk je dat je iets heb waardoor je energie weggenomen wordt, neem hier dan even afstand van om als het ware ‘bij te tanken’. Zelfs een kort toiletbezoek kan al genoeg zijn om weer heel even op te laden en tot rust te komen.
  • Stel grenzen over wat je die dag wilt doen. Neem niet meer hooi op je vork dan je eigen aankunt, hier zul je alleen maar last van hebben. Je energiebalans wordt dan een stuk lager dan eigenlijk de bedoeling is, en hier moet je van bij komen. Maak van te voren een planning waar je je goed bij voelt en waarvan je weet dat het niet teveel van je gevraagd is. Als je besluit meer te doen dan wat je eigenlijk aankan, zorg dan ook zeker dat datgene je energie waard is en dat je het echt leuk vindt.
  • Lees meer tips en informatie in één van deze boeken over hooggevoeligheid.