Tips voor leerkrachten van hoogsensitieve kinderen

Hooggevoeligheid bij kinderen

 

  • Help de ouders en collega-leerkrachten onder ogen te zien dat de aangeboren karaktereigenschap hooggevoeligheid niet abnormaal is en het zeker niet de bedoeling is dat er geprobeerd wordt dit te veranderen bij kinderen.
  • HSP’ers zijn vaak creatieve kinderen. Probeer ze hierin te stimuleren door vrije opstellen te laten schrijven, ingewikkelde problemen te laten oplossen of iets te laten lezen met een emotioneel kantje.
  • Probeer in de gaten te houden wanneer een hooggevoelig kind overprikkelt dreigt te raken, en dit vervolgens anders aan te pakken. Laat een kind die overprikkelt dreigt te raken iets anders doen, bijvoorbeeld een boodschap doen voor de leraar of een klusje te laten doen als de plantjes water geven of het bord schoon te maken.
  • Geef het kind de tijd om mee te doen. Bijvoorbeeld in een kleuterklas is het leuk als iedereen meedoet met een spelletje, maar het heeft geen zin om druk te zetten achter een hooggevoelig kind. Hierdoor is de kans op integratie in de klas alleen maar kleiner. Het kan soms wel een jaar duren voordat een hooggevoelig kind gewend is aan een klasje.
  • Zet geen tijdsdruk op het kind, ze functioneren nu eenmaal echt veel slechter onder druk. Het kan ook verwarrend zijn om een blad vol met opgaven te geven aan een kind, probeer het op te delen in kleinere delen waardoor het overzichtelijk blijft.
  • Als een kind even overprikkelt is, probeer hem dan niet kalmerend toe te spreken. Meestal is elke extra prikkel dan teveel voor het kind, en hoe goed de bedoelingen ook zijn – het kan averechts werken.
  • Probeer het lokaal een beetje uit het oog opzicht van de hoogsensitieve kinderen te bekijken. Is het rommelig, druk, te licht of te luid? Allemaal eigenschappen waar een hoogsensitief kind erg last van kan hebben.
  • Houd contact met de ouders over de vorderingen van het kind. Eventueel kunnen zij nog tips geven over de behandeling van het kind – het kind is immers toch langer thuis dan hij op school is. Andersom kan natuurlijk ook het geval zijn, wanneer u gemerkt heeft dat er iets thuis een negatieve invloed op de energiebalans van het kind heeft, kunt u dit melden aan de ouders. Het contact tussen school en de ouders of opvoeders is dan ook erg belangrijk bij hooggevoelige kinderen.
  • Dat de leerling alleen maar toekijkt wil helemaal niet zeggen dat hij verlegen is. Er kan zo een heel verkeerd ‘etiket’ op de leerling geplakt worden. Let hier op, niet alleen bij hooggevoelige kinderen maar ook bij de rest.